Något som är riktigt kul att spendera en halv dag eller så på är Camera Obscura. Det heter så för att det faktiskt har en gammal kamera på taket som visar vad som händer i omgivningarna i svartvitt. Den showen ingår i entrébiljetten. Man sitter i ett litet rum i en cirkel kring bordet i mitten och där ser man vad kameran filmar.

Vår guide berättade att en gång så var det ett förälskat par som var där tillsammans. Plötsligt reste han sig upp och gick ut och hon satt kvar och undrade vart han tog vägen.Så efter en stund så ser de på bordet att någon står där nere med en stor banderoll med texten "Will you marry me?". Hon sa ja!  Utan frierier så är visningen ganska tråkig, men eftersom den ingår i biljettpriset så tycker jag att man ska gå dit. Det är bäst att vara där på en klar dag om man kan pricka in en sådan, då syns allt mycket bättre än om det är molnigt. 

Resten av huset rymmer en hel del visuella experiment. Till exempel fanns där en vortex-tunnel som gjorde mig väldigt förvirrad. Man gick in på en bro och på väggarna var det en massa ljus som rörde sig som om man var i en science fiction-film. Så plötsligt började bron jag stod på vrida sig och jag var tvungen att hålla i mig i räcket för allt vad jag var värd för att inte trilla ner. Jag tyckte det var fruktansvärt att bara låta folk gå in utan förvarning om att bron tydligen skulle vända sig upp och ner. Tänk om jag hade varit ett barn? Eller en gammal dam? Mina något aggressiva tankeanklagelser var tämligen onödiga och pinsamma, eftersom bron i själva verket var stilla hela tiden! Jag blev riktigt lurad och mitt balanssinne fick sig en törn. Jag var helyr efter den! 

Det finns massa kul för både barn och vuxna på Camera Obscura, så jag rekommenderar verkligen ett besök. De har en riktigt bra giftshop också med massa roliga experimentrelaterade produkter. Vi köpte en bok med kluriga uppgifter som är rolig att ha liggandes när det kommer gäster. 

 Jag valde toalett med omsorg. Det fanns nämligen fler motiv att välja mellan! 
 
Så här ser jag tydligen ut som barn. Man kunde se sig själv som gammal, man eller kvinna och massa annat kul! 
 
En av de kändaste tricken från Camera Obscura. Kan ni lista ut hur det går till? 

Kommentera

Publiceras ej